Voel je thuis bij RODI!

Schoonmaakbedrijf Wijnmaalen BV

Klant sinds

1992


Schoonmaakbedrijf Wijnmaalen BV gaat voor groen. Peter Wijnmaalen heeft het druk als we hem bellen: ‘Ik zit paperassen te regelen voor onze nieuwe auto’s. Maar ik vertel natuurlijk graag over de ontwikkelingen in het bedrijf. We worden steeds groener.’

De auto’s, het zijn er vier, hebben even op zich laten wachten, vanwege Corona en de chips die erin zitten. Maar nu zijn ze er dan: milieuvriendelijker dan hun voorgangers. En natuurlijk bestickerd door RODI media zh. ‘Dat is trouwens een leuk verhaal,’ herinnert Wijnmaalen zich. ‘De eerste auto die Peter Jonkers Both van RODI mocht bestickeren, was van ons. Dat was in 2008. Het bedrijf heette toen nog niet eens RODI, het was Studio Smits Reclame. Dat ging niet direct zo strak als de bedoeling was, maar dat werd meteen keurig in orde gemaakt. Mooi om te zien hoe mensen groeien in hun vak.’ De samenwerking beviel goed, en inmiddels wordt al het rollend materieel van Wijnmaalen door RODI voorzien van beeldmerken. Niet alleen auto’s en aanhangers worden met stickers verfraaid, maar ook handdoekdispensers, bijvoorbeeld. ‘Dat heb ik een jaar of vijf geleden bedacht. De klant kan bepalen wat we erop zetten,’ legt Wijnmaalen uit. ‘Vaak zijn het bedrijven die willen dat het meest bepalende beeld van hun happening zichtbaar is in de toiletruimtes. Wij moeten vaak zelf aangeven dat dat kan, maar mensen zijn er enthousiast over. ‘Hele glazen liftschachten kunnen beplakt worden met unieke folies. Dan zie je de oliespetters van de kabels niet meer. We zijn een adviserend schoonmaakbedrijf hè, dan let je op die dingen. Vaak bedenken wij oplossingen en zie ik bedrijven jaren later dingen uitvoeren waarvan ik denk: “Hee, dat hebben wij jaren geleden al verzonnen.” Ik durf stellig te beweren dat wij in veel gevallen een paar jaar voorlopen. Nu ook met het investeren in schrob-zuigapparatuur in al onze wagens. “Niet moppen maar schrobben” is onze nieuwe pilot.’

Goed voor milieu en personeel
Wijnmaalen BV is breed inzetbaar. Al sinds 1966 verzorgen zij al het denkbare schoonmaakwerk. Ze werken voor Verenigingen Van Eigenaren, voor gemeenten, voor woningcorporaties. In moderne panden en in monumenten. Of je nou een huismeester zoekt of schoonmakers voor een kantoor, graffiti wilt laten verwijderen, of iets heel specialistisch wilt, Wijnmaalen heeft er de kennis, de mensen en het materiaal voor. Een deel van dat materiaal wordt door het bedrijf zelf ontwikkeld. Ecologische schoonmaakmiddelen bijvoorbeeld zegt Wijnmaalen, trots: ‘Moet je  ruiken, puur natuur. Dat is beter voor het milieu, maar ook voor de mensen die ermee werken. Je wilt toch niet dat je personeel de hele dag in de chemische dampen staat?’

‘We hebben al jaren zonnepanelen op het dak, dus we wekken onze eigen energie op. Onze wasmachines en drogers zijn nieuw en extra zuinig. We distilleren ons eigen water. We willen het ook graag na gebruik recyclen, zodat we nog minder verbruiken. Daar bestaan al mooie systemen voor, maar die zijn gemaakt voor woonhuizen, dus die werken op een andere schaal. We hebben gevraagd of de producenten ook iets voor ons kunnen ontwikkelen, maar dat is nog even afwachten.’

Mooi om te zien hoe mensen groeien in hun vak.’ De samenwerking beviel goed, en inmiddels wordt al het rollend materieel van Wijnmaalen door RODI voorzien van beeldmerken. Niet alleen auto’s en aanhangers worden met stickers verfraaid, maar ook handdoekdispensers, bijvoorbeeld. 

Nog een ontwikkeling die al wel gaande is, maar nog niet bruikbaar voor Wijnmaalen BV: lichaamsverstevigende harnassen, een exoskelet. ‘Onze mensen doen fysiek zwaar werk, waarbij ze ook nog vaak dezelfde bewegingen moeten maken. Dat is heel belastend, en je wilt niet dat je personeelsleden na hun vijftigste niet meer kunnen werken.’ Zo’n exoskelet verbetert de houding van degene die het draagt, en ondersteunt en ontlast op die manier de ‘zwakke plekken’. Peter Wijnmaalen: ‘Ze worden voor onze toepassingen nog niet op grote schaal geproduceerd, dus nog niet optimaal. Maar op korte termijn komen ze beschikbaar, en dan krijgen mijn medewerkers een harnas, als ze dat willen.’ 

Goed voor de klant
Behalve voor het milieu en voor zijn personeel, is Wijnmaalen BV uiteraard ook goed voor zijn klanten. ‘Het allerbelangrijkste daarbij is goede kwaliteit en snelle communicatie. Natuurlijk lever je uitstekende service voor een eerlijke prijs, door gediplomeerd personeel, maar dat vind ik zo vanzelfsprekend, daar hoef ik niets meer over te vertellen. Ook volkomen logisch is het, dat we een heldere en eerlijke bedrijfsvoering hebben. Ons Keurmerk Schoon (voorheen OSB-keurmerk) waarborgt dat wij een brede vakkennis hebben, de administratie op orde hebben, belasting en premies betalen, eerlijk zaken doen, onze medewerkers correct betalen en over de juiste verzekeringen beschikken.’

‘Waarin wij ons het meest onderscheiden, is denk ik de manier waarop we omgaan met de mensen voor wie we mogen werken.’ Hun wensen worden uitgebreid besproken, waarna het schoonmaakbedrijf een doordacht advies geeft. De werkzaamheden worden ingepland en tijdens het hele traject krijgen klanten een vast contactpersoon en inzicht in de tijdsbesteding en werkschema’s van de schoonmakers. Zo komt de klant nooit voor verrassingen te staan en weet hij altijd precies waar hij aan toe is. Na ons gesprek kruipt Wijnmaalen weer achter zijn bureau, dat vol ligt met overzichten, contracten en formulieren. ‘En dat is alleen nog maar voor de nieuwe wagens,’ verzucht hij. ‘Je moet bijna iemand in dienst hebben, alleen voor dit soort werk.’ Het vergt geduld en aandacht, de vergroening van je bedrijf. Soms omdat het extra werk met zich meebrengt, soms omdat de techniek op zich laat wachten. ‘Maar die auto’s hebben we vast,’ zegt Wijnmaalen tevreden, ‘en de rest komt binnenkort. We zijn goed bezig!’